1. Верховна Рада України прийняла Закон України від 17 березня 2009 року N 1131-VI «Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2009 рік», яким виключила ст. 84 ЗУ «Про Державний бюджет України на 2009 рік», якою було передбачено, що державні облігації України підлягають обов'язковому викупу Національним банком України за їх номінальною вартістю протягом трьох банківських днів з дня надходження пропозиції щодо їх викупу від банків, та ст. 86 ЗУ «Про Державний бюджет України на 2009 рік», якою було передбачено, що рефінансування комерційних банків здійснюється у порядку, затвердженому Національним банком України разом із Кабінетом Міністрів України, та якою була зупинена дія другої частини статті 36 та пункту 1 частини першої статті 42 Закону України "Про Національний банк України" в частині встановлення і зміни ставки рефінансування та визначення порядку надання кредитів комерційним банкам для підтримки ліквідності (рефінансування комерційних банків) Національним банком України одноосібно. 2. Верховна Рада України прийняла Закон України від 15 січня 2009 року N 883-VI «Про мораторій на відчуження від редакцій державних та комунальних засобів масової інформації приміщень та майна», відповідно до якого тимчасово, до набрання чинності законом про реформування державних та комунальних засобів масової інформації, встановлюється мораторій на відчуження приміщень та майна редакцій державних та комунальних засобів масової інформації, а саме на укладення та виконання договорів купівлі-продажу, застави, іпотеки, внесення їх до статутних капіталів (фондів) суб'єктів господарювання, інших цивільно-правових правочинів, які передбачають перехід права власності до інших юридичних та фізичних осіб (дивіться окремо в базі «Ліга»). 3. Верховна Рада України прийняла Закон України від 18 грудня 2008 року N 692-VI «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення фінансових механізмів здійснення інвестицій у будівництво житла», яким були внесені зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, в Цивільний кодекс, у ЗУ «Про планування і забудову територій», у ЗУ «Про страхування», у ЗУ "Про фінансово-кредитні механізми і управління майном при будівництві житла та операціях з нерухомістю" та у ЗУ "Про цінні папери та фондовий ринок" (дивіться окремо в базі «Ліга»). Цей Закон вступив в силу з 13.03.2009р. 4. Правління Національного банку України Постановою від 17 лютого 2009 року N 79 визнало такими, що втратили чинність, постанови Правління Національного банку України згідно з переліком, що додається до цієї Постанови (дивіться окремо в базі «Ліга»). 5. Правління Національного банку України Постановою від 17 березня 2009 року N 141 внесло зміни у Додаток 2 та Додаток 11 до Інструкції про порядок складання та оприлюднення фінансової звітності банків України (дивіться окремо в базі «Ліга»). 6. Національний банк України листом від 19.03.2009 р. N 48-012/577-4007 звертає увагу, що банки, відповідно до частини 3 статті 64 Закону про банки, зобов'язані ідентифікувати відповідно до законодавства України клієнтів, що здійснюють операції з готівкою на суму, що перевищує еквівалент 50000 гривень. При здійсненні ідентифікації банк має право витребувати а клієнт зобов'язаний надати відомості, необхідні для з'ясування його особи, суті діяльності, фінансового стану. Для ідентифікації клієнта - фізичної особи та вжиття заходів, достатніх, на думку банку, для підтвердження його особи, банк має право витребувати інформацію, яка стосується ідентифікації такої особи, у органів державної влади, банків, інших юридичних осіб, а також здійснювати заходи щодо збору такої інформації про цю особу, яка є необхідною для виконання правил внутрішнього фінансового моніторингу та програм його здійснення, у тому числі щодо виявлення фінансових операцій, що мають сумнівний характер. Також НБУ зазначає, що мають місце випадки, коли банки не ведуть анкети клієнтів, які неодноразово здійснюють операції з придбання готівкових коштів, у тому числі валютних, у значних розмірах. Під час встановлення відносин банком не з'ясовується мета та характер майбутніх ділових відносин клієнта з банком. Не здійснюється оцінка фінансового стану клієнта, як це передбачено пунктом 3.15 Положення про здійснення банками фінансового моніторингу, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 14.05.2003 N 189. Не завжди вивчаються джерела походження коштів клієнта що були використані ним при здійсненні вказаних фінансових операцій. Отже, фінансові операції щодо обміну готівкових валютних коштів у значних розмірах можуть використовуватись з протиправною метою, зокрема, з метою ухилення від сплати податків, шахрайства або бути однією з складових легалізації доходів, одержаних злочинним шляхом. Вказане збільшує репутаційний ризик. У зв’язку із цим, банкам належить проводити аналіз відповідності вказаних фінансових операцій суті діяльності та фінансовому стану клієнтів, що їх здійснюють, з врахуванням джерел походження коштів клієнта, обсягів та інтенсивності здійснення таких операцій (дивіться окремо в базі «Ліга»). 7. Національний банк України листом від 20.03.2009 р. N 13-121/1760-4118 зазначає, що уповноважені банки формують реєстри кредитних угод за поточними платежами, згідно з якими купується іноземна валюта на валютних аукціонах, як для власного контролю за цільовим використанням коштів так і для надання на вимогу органів валютного контролю. Узагальнена довідка про суми купівлі іноземної валюти на валютному аукціоні, що подаються до територіальних управлінь Національного банку України, мають містити інформацію лише за кредитними договорами, що укладені до 15.10.2008. У разі укладення банками з клієнтами додаткових угод до існуючих кредитних договорів про дострокове погашення (зміна терміну погашення), суми за такими договорами не включаються в узагальнену довідку на участь у валютному аукціоні (дивіться окремо в базі «Ліга»). 8. Національний банк України листом від 20.03.2009 р. N 44-012/2826-4129 повідомляє, що відповідно до постанови Правління Національного банку України від 17.03.2009 N 139 тимчасову адміністрацію у Акціонерному комерційному промислово-інвестиційному банку (далі - Промінвестбанк) припинено 17.03.2009 та з 18.03.2009 відмінено мораторій на задоволення вимог його кредиторів (дивіться окремо в базі «Ліга»). 9. Національний банк України листом від 20.03.2009 р. № 14-011/1352-4030 повідомляє, що документом, що є обов’язковим для надання територіальному управлінню у разі прийняття в забезпечення кредиту рефінансування облігацій Державної іпотечної установи, розміщення яких здійснено під гарантію Уряду, є виписка з рахунку в цінних паперах відповідного суб’єкта депозитарної діяльності, а встановлення територіальними управліннями непередбачених нормативно-правовими актами вимог щодо надання банками документів, які є публічними і розміщуються в засобах масової інформації є неправомірним. (дивіться окремо в базі «Ліга»). 10. Національний банк України листом від 20.03.2009 р. N 13-420/1758-4092 вносить зміни до тимчасової звітності про розподіл та використання купленої уповноваженими банками у Національного банку України іноземної валюти згідно з формами, наведеними у додатку до цього Листа, які були запроваджені з 23 березня 2009 року (дивіться окремо в базі «Ліга»). 11. Національний банк України листом від 25.03.2009 р. N 42-111/438-4444 повідомляє про результати позапланових перевірок банків з питань своєчасності виконання зобов'язань перед вкладниками та клієнтами банку, а також дотримання правил бухгалтерського обліку банківських операцій з точки зору наявності чи відсутності несвоєчасно виконаних платіжних документів без їх відповідного обліку на рахунку 9804 "Розрахункові документи, що не сплачені в строк з вини банку" (дивіться окремо в базі «Ліга»). 12. Національний банк України листом від 25.03.2009 р. N 42-111/438-4444 роз’яснює, що відповідно до статті 28 Закону України "Про Фонд гарантування вкладів фізичних осіб" (далі - Закон) переведення учасників Фонду до категорії тимчасових учасників не позбавляє вкладників, вклади яких були залучені до дня отримання банком повідомлення про переведення його до категорії тимчасових учасників, права на відшкодування таких вкладів у разі настання їх недоступності. При цьому НБУ звертає увагу на те, що право на відшкодування Фондом за вкладами, залученими до дня отримання банком повідомлення про переведення його до категорії тимчасового учасника згідно із вищезазначеною статтею Закону, мають вкладники у разі продовження (пролонгації) строку дії таких вкладів. 13. Національний банк України листом від 25.03.2009 р. N 14-011/1427-4380 надав перелік цінних паперів, які Національний банк України може розглядати у якості прийнятного забезпечення кредитів рефінансування у II кварталі 2009 року (дивіться окремо в базі «Ліга»). 14. Національний банк України листом від 25.03.2009 р. N 14-011/1427-4380 зазначає, що пунктом 3.22 Положення про порядок емісії платіжних карток і здійснення операцій з їх застосуванням передбачено, що незалежно від платіжної схеми та типу (виду) платіжних карток на картрахунку може виникати заборгованість держателя платіжної картки перед банком-емітентом, що не була обумовлена договором і не є прогнозованою в розмірі та за часом виникнення. Разом з тим, використання корпоративних платіжних карток бюджетною установою регулюється Порядком обслуговування державного бюджету за видатками та операціями з надання та повернення кредитів, наданих за рахунок коштів державного бюджету, затверджений наказом Державного казначейства України від 25.05.2004 N 89 (із змінами), яким не визначено порядок погашення бюджетною установою заборгованості (овердрафту) держателя корпоративної платіжної картки перед банком-емітентом.
|